Tekirdağ - Kolay Satranç Ouna!
|
Tekirdağ Özel Satranç Dersi ve Kursu
Tekirdağ'da bire bir ya da 2 kişilik gruplar halinde kazandıran tenis ve satranç dersleri...
WhatsApp No: 0505 249 24 59
Tekirdağ'da satranç dersi ve/veya kursu için bana ulaşın, bunun için lütfen tıklayın!
Haritada Görmek ve yol tarifi almak için tıklayın lütfen! .
|
Satranç Öğrenmeye ve Oynamaya Başlıyoruz
Satranç Tarihi ve Satranç Kuralları
SATRANÇ:
Satranç, 5. Yüzyılda Hindistan’da ortaya çıkmış, bugünkü İran ve Arap yarımadası istikametinden dünyaya yayılmıştır. İran’dan kuzeye doğru yol alırken, Araplar ise Cebelitarık üzerinden İspanya’ya taşımışlar, İspanya’dan da Avrupa’ya yayılmıştır.
Satranca esin kaynağı olan Hint ordusu “dört kısımdan” oluşmaktaydı. Bunlar atlı kuvvetler, filli kuvvetler, savaş arabaları ve erler. Erler erliğini koruyarak hala er olarak kalmasına rağmen, diğer taşlar oyunun yayıldığı bölgelere göre zamanla değişimlere uğramıştır. Bu değişim durmayıp sürmekle birlikte, bu gün için erler Fransızca “piyon”, İtalyanca “piyade” Türkçe “er” olarak adlandırılmaktadır. Avrupalılar Fil için “rahip”, Şah için “kral”, vezir içinse “kraliçe” anlamına gelen adlar kullanmaktadırlar. Başlangıçta savaş arabası olan kaleler, sonrasında “top” olarak adlandırılmış ve günümüzde de Kafkas bölgelerinde ve Türki cumhuriyetlerde kaleye hala “top” denmektedir.
Hint dilinde “dört” anlamına gelen “çatur” sözcüğü ile “kısım”, “kol” anlamına gelen “anga” sözcüğü birleşerek, oyuna “çaturanga” adı verilmiştir.
Çaturanga İran’a geldiğinde “Çatrang” Anadolu’ya geçtiğinde “satranç” şeklini almıştır.
Satrancın ne olup ne olmadığı konusunda çok şey söylenebilir. Sportif, sanatsal, bilimsel ögeleri içinde barındıran bu güzel oyun, en kolay tanımıyla; iki kişi arasında oynanan bir oyundur. İçinde barındırdığı ögeler ve yararları bir çok tartışmayı içerse de, oyun olduğu üzerinde herkes hemfikirdir. Tüm oyunlar gibi satranç da diğer oyunların insan gelişimindeki önemine fazlasıyla sahiptir. Bu oyunu öğrenmeye, oyunun oynandığı alanı tanımakla başlayacağız.
Satranç oynamayı öğrenmek için asla geç değildir - dünyanın en popüler oyunu! Satranç kurallarını öğrenmek kolaydır:
Oyunun başında, satranç tahtası, her oyuncunun sağ alt tarafındaki beyaz (veya açık) renkli kareye sahip olacak şekilde düzenlenmiştir. Satranç taşları her seferinde aynı şekilde düzenlenir. İkinci satır (veya rütbe) piyonlarla doldurulur. Kaleler köşelere, ardından atlar kalelerin yanına, ardından filler ve nihayet her zaman kendi rengine (beyaz vezir beyaza, siyah vezir siyaha) ve diğer kareye şah konur.
6 farklı türden her biri farklı şekilde hareket eder. Parçalar diğer parçaların arasında hareket edemez (şövalye diğer parçaların üzerinden atlayabilse de) ve asla kendi parçalarından birinin olduğu bir kareye taşınamaz. Ancak, daha sonra ele geçirilen bir rakibin taşının yerini almak için hareket ettirilebilirler. Parçalar genellikle diğer parçaları yakalayabilecekleri pozisyonlara taşınır (karelerine inip değiştirerek), yakalama durumunda kendi taşlarını savunur veya oyundaki önemli kareleri kontrol eder.
Kral en önemli parçadır, fakat en zayıflarından biridir. Kral sadece bir kareyi herhangi bir yöne, yukarı, aşağı, yanlara ve çapraz olarak hareket ettirebilir. Kral asla kendisini kontrol altına alamaz (nerede yakalanabileceği). Kral başka bir parça tarafından saldırıya uğradığında buna "çek" denir.
Kraliçe en güçlü parçadır. Herhangi bir düz yöne hareket edebilir - ileri, geri, yana veya çapraz olarak - kendi parçalarının hiçbirinde hareket etmediği sürece. Ve, tüm taşlarla olduğu gibi, kraliçe bir rakibin taşını ele geçirirse, hamlesi sona erer. Beyaz kraliçenin kara kraliçeyi nasıl ele geçirdiğine ve ardından kara kralın taşınmaya zorlandığına dikkat edin.
Kale istediği kadar hareket edebilir, ancak yalnızca ileri, geri ve yanlara doğru hareket edebilir. Kaleler birbirlerini korudukları ve birlikte çalıştıkları zaman özellikle güçlü parçalardır!
Piskopos istediği kadar hareket edebilir, ancak yalnızca çapraz olarak hareket edebilir. Her bishop tek bir renkle başlar (açık veya koyu) ve daima bu renk üzerinde kalmalıdır. Piskoposlar birlikte iyi çalışırlar çünkü birbirlerinin zayıf yönlerini kapatırlar.
Şövalyeler diğer parçalardan çok farklı bir şekilde hareket eder - bir yöne iki kareye gidiyorlar ve sonra bir tane daha "L" şeklindeki gibi 90 derecelik bir açıyla hareket ediyorlar. Şövalyeler, diğer parçaların üzerinde hareket edebilen tek parçalardır.
Piyonlar olağandışıdır çünkü farklı şekillerde hareket ederler ve yakalarlar: ileriye doğru hareket ederler, ancak çapraz olarak yakalarlar. Piyonlar, iki kareyi ileri götürebilecekleri ilk hamle dışında, bir seferde yalnızca bir kare ileri gidebilir. Piyonlar önlerinde çapraz olarak sadece bir kare yakalayabilir. Asla geriye doğru hareket edemez veya yakalayamazlar. Doğrudan bir piyonun önünde başka bir parça varsa, o geçemez veya o parçayı yakalayamaz.
Satrançta ilk başta mantıklı görünmeyen birkaç özel kural vardır. Oyunu daha eğlenceli ve ilginç hale getirmek için yaratıldılar.
Piyonların başka özel yetenekleri vardır ve eğer bir piyon tahtanın diğer tarafına ulaşırsa başka bir satranç taşına dönüşebilir (promosyon denir). Bir piyon herhangi bir parçaya yükseltilebilir. Yaygın bir yanılgı, piyonların yalnızca ele geçirilmiş bir eserle değiştirilebileceğidir. Bu doğru değil. Bir piyon genellikle bir kraliçeye verilir. Sadece piyonlar terfi ettirilebilir.
Piyonlarla ilgili son kurala “geçmek” için Fransızca olan “en passant” denir. Bir piyon ilk hamlesinde iki kareyi hareket ettirirse ve bunu yaparak bir rakibin piyonunun yanına iner (diğer piyonun yakalama yeteneğini etkin bir şekilde atlayarak), diğer piyon ilk piyonu yakalama seçeneğine sahiptir. tarafından geçer. Bu özel hamle ilk piyon geçtikten hemen sonra yapılmalıdır, aksi takdirde yakalama seçeneği artık mevcut değildir. Bu garip ama önemli kuralı daha iyi anlamak için aşağıdaki örneği tıklayın.
Diğer bir özel satranç kuralına "castling" denir. Bu hamle, tek bir hamlede iki önemli şey yapmanıza olanak tanır: kralınızın güvenliğini sağlayın (umarım) ve kalenizi köşeden ve oyuna sokun. Bir oyuncunun sırasına geldiğinde, kralı iki karenin üzerine bir tarafa taşıyabilir ve daha sonra kaleyi karşı taraftaki kralın yanındaki o köşeden sağa hareket ettirebilir. (Aşağıdaki örneğe bakınız.) Bununla birlikte, kale oluşturmak için aşağıdaki şartların yerine getirilmesi gerekir:
Bir yönü yükseltirken kralın tahtanın kenarına yakın olduğuna dikkat edin. Buna "kral" denir. Kraliçenin oturduğu yere öteki tarafa casting, “kraliçe kenarı” olarak adlandırılır. Hangi tarafa bakılmaksızın, kral, döküm yaparken her zaman sadece iki kare hareket eder.
Beyaz parçaları olan oyuncu her zaman önce hareket eder. Bu nedenle, oyuncular genellikle bir madeni parayı çevirmek veya bir oyuncunun diğer oyuncunun elindeki gizli piyonun rengini tahmin etmesini istemek gibi şans veya şansla beyaz olacağına karar verir. Beyaz sonra hamle yapar, ardından siyah, sonra tekrar beyaz, sonra siyah ve oyunun sonuna kadar devam eder. İlk önce hareket edebilmek, beyaz oyuncuya derhal saldırma fırsatı veren küçük bir avantaj.
Satranç oyununu sonlandırmanın iki yolu vardır: Şah mat ile ya da berabere ile.
Oyunun amacı rakibin kralını kontrol etmektir. Bu, kral kontrol altına alındığında ve kontrol dışına çıkamadığında gerçekleşir. Bir kralın kontrolden çıkabileceği yalnızca üç yol vardır: yoldan çekilin (kale olmasa da!), Çek ile başka bir parçayı engelleyin veya kralı tehdit eden parçayı yakalayın. Eğer bir kral şahitten kaçamazsa oyun biter. Genelde, kral ele geçirilmez veya tahtadan kaldırılmaz, oyun basitçe ilan edilir.
Bazen satranç oyunları kazananla bitmez, berabere ile. Bir satranç oyununun berabere bitmesinin 5 nedeni vardır:
Her satranç oyuncusunun bilmesi gereken dört basit şey vardır:
Kralı tahtanın köşesine, genellikle daha güvenli olduğu yere getir. Döküm atma. Genellikle mümkün olduğunca çabuk kale gerekir. Unutmayın, eğer kendi kralınız ilk önce kontrol edilirse, rakibinizi ne kadar yakınlaştıracağınız önemli değil!
Dikkatsizce parçalarını kaybetme! Her parça değerlidir ve oyun arkadaşı olarak eşleştirmeden bir oyun kazanamazsınız. Çoğu oyuncunun her satranç taşının göreceli değerini takip etmek için kullandığı kolay bir sistem var. Satranç taşları ne kadar eder?
Oyunun sonunda bu noktalar bir anlam ifade etmiyor - oyun oynarken karar almak için kullanabileceğiniz, ne zaman yakalayacağınız, takas edeceğiniz veya başka hamleler yapacağınız konusunda size yardımcı olacak bir sistem.
Tahtanın merkezini taşlarınız ve piyonlarınızla kontrol etmelisiniz. Eğer merkezi kontrol edersen, taşlarınızı hareket ettirmek için daha fazla alana sahip olacaksınız ve rakibinizin parçaları için iyi kareler bulmasını zorlaştıracaksınız. Yukarıdaki örnekte beyaz, siyah kötü hamle yaparken merkezi kontrol etmek için iyi hamleler yapar.
Yukarıdaki örnekte beyaz oyunda bütün taşlarını aldı! Taşların ilk sırada otururken hiçbir şey yapmıyor. Tüm parçalarınızı deneyin ve geliştirin; böylelikle krala saldırırken kullanacağınız daha çok şey olacak. Saldırmak için bir veya iki taş kullanmak, iyi bir rakibe karşı işe yaramaz.
Satrançta daha iyi olabilmek için yapabileceğiniz en önemli şey çok fazla satranç oynamak! Evde arkadaşlarınızla veya ailenizle oynamanız veya çevrimiçi oynamanız önemli değil, oyunu geliştirmek için çok oynamak zorundasınız. Bugünlerde çevrimiçi satranç oyunu bulmak çok kolay!
Çoğu insan standart satranç kuralları oynarken, bazı insanlar kurallarda değişiklik yaparak satranç oynamayı sever. Bunlara "satranç çeşitleri" denir. Her varyantın kendi kuralları vardır.
Birçok turnuva bir dizi ortak ve benzer kurala uyar. Bu kurallar mutlaka evde veya çevrimiçi olarak oynamak için geçerli değildir, ancak yine de onlarla pratik yapmak isteyebilirsiniz.
Kuralları ve temel stratejileri bilmek sadece bir başlangıçtır - satrançta öğrenecek çok şey var, bunları bir ömür boyu asla öğrenemezsiniz! Geliştirmek için üç şey yapmanız gerekir:
Satrançta kabul edilen en iyi hamle konusunda kimse kararsız olsa da, merkezi derhal kontrol etmeye çalışmak önemlidir. Bu, çoğu oyuncunun, merkezi piyonlarından birini (kral veya kraliçenin önünde) 1. d4 veya 1. e4 ile iki kare ileri oynamasına neden olur. Bazı diğer oyuncular 1. c4 veya 1. Nf3'ü tercih eder. Diğer çoğu hamle kadar iyi değil. Bobby Fischer, kral piyonunu hareket ettirmenin 1. e4 en iyisi olduğuna inanıyordu.
Beyaz parçaları olan oyuncu her zaman önce hareket eder.
Piyonlar geriye doğru hareket edemez. Ancak, bir piyon tahtanın diğer tarafına geçtiğinde onu başka bir parçaya (kraliçe gibi) tanıtmanız gerekir. Sonra o parça gibi hareket eder ve geriye doğru hareket edebilir.
Sadece bir satranç taşını hareket ettirme sırası geldiğinde, bir istisna dışında taşıyabilirsin! Kale kurarken, hem kralı hem de kaleyi tek bir hamlede oynarsınız.
Kral en önemli satranç taşıdır. Kralı kaybedersen, oyunu kaybedersin. Fakat kraliçe en güçlü satranç taşıdır.
Satrancın kökenleri tam olarak belli değil, ancak çoğu, neredeyse iki bin yıl önce Hindistan'da oynanan daha önceki satranç benzeri oyunlardan geldiğine inanıyor.
Satranç, 64 kare değişen renk içeren tahtanın karşı tarafındaki iki rakip arasında oynanan bir oyundur. Her oyuncunun 16 taşı vardır: 1 kral, 1 kraliçe, 2 kale, 2 piskopos, 2 şövalye ve 8 piyon. Oyunun amacı diğer kralı kontrol etmek. Şah mat, yakalanacak bir pozisyondayken (kontrol altında) ve yakalanmadan kaçamadığında kontrol arkadaşı olur.
Not: Satran derlerimiz bire bir ya da iki kişilik gruplar halinde verimektedir. Ücret makuldur.